01/12/2017
Vanaf 25 mei 2018 worden er nieuwe privacyregels van kracht, dewelke een grote impact zullen hebben op bijna alle ondernemingen, ook op die van U!
Elke onderneming die persoonsgegevens van EU-burgers verzamelt of verwerkt, zal vanaf die datum haar bedrijfsvoering moeten afstemmen op deze nieuwe privacyregels.
De nieuwe regels leggen een grote verantwoordelijkheid op de ondernemingen: elke onderneming wordt zelf verantwoordelijk voor de naleving van de nieuwe privacyregels en zal dat ook ten allen tijde moeten kunnen aantonen. Bij niet-naleving riskeert U een boete die kan oplopen tot 4% van Uw jaarlijkse omzet!
In deze nieuwsbrief wordt de nieuwe regelgeving in een notendop uitgelegd.
1. Toepassingsgebied
Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon dient de wettelijke verplichtingen en principes van de GDPR na te leven indien zij aan persoonsverwerking doet.
De nieuwe regelgeving is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking, alsmede op de verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
Het kernbegrip hierbij is ‘verwerking’:
“een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens”
Als onderneming bent U zich vaak niet bewust van het feit dat er dagelijks persoonsgegevens worden verwerkt: de werknemersadministratie, het versturen van nieuwsbrieven, het bijhouden van een klantenbestand, …
2. Algemene beginselen
A. Rechtmatig, behoorlijk en transparant
De persoonsgegevens moeten verwerkt worden op een wijze die ten aanzien van de betrokkene rechtmatig, behoorlijk en transparant is.
De verwerking is enkel rechtmatig indien ze aan ten minste één van onderstaande voorwaarden voldoet:
De toestemming moet gebeuren door middel van een verklaring of een ‘ondubbelzinnige actieve handeling’, dit is bijvoorbeeld een vakje aanduiden, handtekenen, etc.
Indien de verwerking berust op toestemming, moet de ‘verwerkingsverantwoordelijke’ kunnen aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven.
B. Rechten van de betrokkene
(i) Transparantie
De betrokkene moet op een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm de nodige informatie kunnen ontvangen omtrent de gegevensverwerking.
Het moet met andere woorden voor individuen duidelijk zijn dat hun gegevens ingezameld, gebruikt, geraadpleegd of anders verwerkt worden.
(ii) Informatie en toegang tot de persoonsgegevens
Wanneer de persoonsgegevens bij de betrokkene zelf (of een derde) worden verzameld, dient de betrokkene geïnformeerd te worden van een aantal zaken zoals de identiteit en de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke, het doel waarvoor de gegevens opgevraagd worden, etc.
(iii) Recht op inzage
De betrokkene heeft tevens het recht om duidelijkheid te verkrijgen over het al dan niet verwerken van zijn persoonsgegevens en wanneer dit het geval is, om inzage te verkrijgen van die persoonsgegevens en een aantal andere zaken.
(iv) Rectificatie en wissing van gegevens
De gegevens moeten juist zijn en indien nodig worden bijgewerkt. De betrokkene heeft het recht om onmiddellijk rechtzetting of vervollediging van onvolledige of onjuiste persoonsgegevens te vragen.
Daarnaast kan steeds om de gegevenswissing gevraagd worden, dit is het recht om ‘vergeten’ te worden.
De gegevensverantwoordelijke is in een aantal gevallen verplicht om de persoonsgegevens te wissen. Dit is bijvoorbeeld het geval indien de gegevens niet langer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld, wanneer de toestemming door de betrokkene wordt ingetrokken en er geen andere rechtsgrond voor de verwerking aanwezig is, de persoonsgegevens onrechtmatig verwerkt zijn, etc.
Bovendien heeft elke verwerkingsverantwoordelijke de plicht om de betrokkene op de hoogte te brengen van elke wijziging of wissing, tenzij dit onmogelijk blijkt te zijn of onevenredig veel inspanning vergt.
(v) Integriteit en vertrouwelijkheid
De persoonsgegevens van de betrokkene moeten worden verwerkt met de garantie dat zij door een deugdelijk veiligheidsniveau worden beschermd. De verwerkingsverantwoordelijke moet daarbij gebruik maken van de passende technische en organisatorische maatregelen.
De bedrijfsvoering moet hier met andere woorden ook op afgestemd worden.
(vi) Doeleinde
De verwerkingsverantwoordelijke mag enkel persoonsgegevens opvragen voor een welbepaald, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigd doeleinde. De persoonsgegevens mogen niet worden verwerkt voor een ander doeleinde dat hiermee onverenigbaar is.
(vii) Bezwaar
De betrokkene moet het recht hebben om bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens. In dit geval mogen de persoonsgegevens niet meer voor de aangegeven doeleinden worden verwerkt.
3. DPO
In grote organisaties moet een Data Protection Officer (DPO) aangesteld worden.
Betrokkenen kunnen met de DPO contact opnemen over alle aangelegenheden die verband houden met de verwerking van hun gegevens en met de uitoefening van hun rechten. De DPO ziet hoofdzakelijk toe op de eerlijke en wettelijke verwerking van de persoonsgegevens. De DPO dient zijn taak uit te voeren met de nodige onafhankelijkheid die van hem vereist is.
4. Sancties
De GDRP geeft de nationale toezichthouder, de Privacy Commissie in België, de mogelijkheid om administratieve boetes tot 20.000.000,00 EUR of 4 % procent van de totale jaaromzet op te leggen.
Dergelijke geldboetes zijn hallucinant. Het is daarom belangrijk dat U uw bedrijfsvoering zeker afstemt op de GDPR regelgeving.
In ons seminarie van 14 december wordt de regelgeving uitgebreid toegelicht. Dit seminarie is spijtig genoeg volledig volzet. Hou onze website of LinkedIn-pagina zeker in het oog indien U op de hoogte wil blijven van komende seminaries.
Is uw onderneming nog niet klaar voor de GDPR regelgeving? Contacteer ons voor verder advies!
01/12/2017
Vanaf 25 mei 2018 worden er nieuwe privacyregels van kracht, dewelke een grote impact zullen hebben op bijna alle ondernemingen, ook op die van U!
Elke onderneming die persoonsgegevens van EU-burgers verzamelt of verwerkt, zal vanaf die datum haar bedrijfsvoering moeten afstemmen op deze nieuwe privacyregels.
De nieuwe regels leggen een grote verantwoordelijkheid op de ondernemingen: elke onderneming wordt zelf verantwoordelijk voor de naleving van de nieuwe privacyregels en zal dat ook ten allen tijde moeten kunnen aantonen. Bij niet-naleving riskeert U een boete die kan oplopen tot 4% van Uw jaarlijkse omzet!
In deze nieuwsbrief wordt de nieuwe regelgeving in een notendop uitgelegd.
1. Toepassingsgebied
Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon dient de wettelijke verplichtingen en principes van de GDPR na te leven indien zij aan persoonsverwerking doet.
De nieuwe regelgeving is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking, alsmede op de verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
Het kernbegrip hierbij is ‘verwerking’:
“een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens”
Als onderneming bent U zich vaak niet bewust van het feit dat er dagelijks persoonsgegevens worden verwerkt: de werknemersadministratie, het versturen van nieuwsbrieven, het bijhouden van een klantenbestand, …
2. Algemene beginselen
A. Rechtmatig, behoorlijk en transparant
De persoonsgegevens moeten verwerkt worden op een wijze die ten aanzien van de betrokkene rechtmatig, behoorlijk en transparant is.
De verwerking is enkel rechtmatig indien ze aan ten minste één van onderstaande voorwaarden voldoet:
De toestemming moet gebeuren door middel van een verklaring of een ‘ondubbelzinnige actieve handeling’, dit is bijvoorbeeld een vakje aanduiden, handtekenen, etc.
Indien de verwerking berust op toestemming, moet de ‘verwerkingsverantwoordelijke’ kunnen aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven.
B. Rechten van de betrokkene
(i) Transparantie
De betrokkene moet op een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm de nodige informatie kunnen ontvangen omtrent de gegevensverwerking.
Het moet met andere woorden voor individuen duidelijk zijn dat hun gegevens ingezameld, gebruikt, geraadpleegd of anders verwerkt worden.
(ii) Informatie en toegang tot de persoonsgegevens
Wanneer de persoonsgegevens bij de betrokkene zelf (of een derde) worden verzameld, dient de betrokkene geïnformeerd te worden van een aantal zaken zoals de identiteit en de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke, het doel waarvoor de gegevens opgevraagd worden, etc.
(iii) Recht op inzage
De betrokkene heeft tevens het recht om duidelijkheid te verkrijgen over het al dan niet verwerken van zijn persoonsgegevens en wanneer dit het geval is, om inzage te verkrijgen van die persoonsgegevens en een aantal andere zaken.
(iv) Rectificatie en wissing van gegevens
De gegevens moeten juist zijn en indien nodig worden bijgewerkt. De betrokkene heeft het recht om onmiddellijk rechtzetting of vervollediging van onvolledige of onjuiste persoonsgegevens te vragen.
Daarnaast kan steeds om de gegevenswissing gevraagd worden, dit is het recht om ‘vergeten’ te worden.
De gegevensverantwoordelijke is in een aantal gevallen verplicht om de persoonsgegevens te wissen. Dit is bijvoorbeeld het geval indien de gegevens niet langer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld, wanneer de toestemming door de betrokkene wordt ingetrokken en er geen andere rechtsgrond voor de verwerking aanwezig is, de persoonsgegevens onrechtmatig verwerkt zijn, etc.
Bovendien heeft elke verwerkingsverantwoordelijke de plicht om de betrokkene op de hoogte te brengen van elke wijziging of wissing, tenzij dit onmogelijk blijkt te zijn of onevenredig veel inspanning vergt.
(v) Integriteit en vertrouwelijkheid
De persoonsgegevens van de betrokkene moeten worden verwerkt met de garantie dat zij door een deugdelijk veiligheidsniveau worden beschermd. De verwerkingsverantwoordelijke moet daarbij gebruik maken van de passende technische en organisatorische maatregelen.
De bedrijfsvoering moet hier met andere woorden ook op afgestemd worden.
(vi) Doeleinde
De verwerkingsverantwoordelijke mag enkel persoonsgegevens opvragen voor een welbepaald, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigd doeleinde. De persoonsgegevens mogen niet worden verwerkt voor een ander doeleinde dat hiermee onverenigbaar is.
(vii) Bezwaar
De betrokkene moet het recht hebben om bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens. In dit geval mogen de persoonsgegevens niet meer voor de aangegeven doeleinden worden verwerkt.
3. DPO
In grote organisaties moet een Data Protection Officer (DPO) aangesteld worden.
Betrokkenen kunnen met de DPO contact opnemen over alle aangelegenheden die verband houden met de verwerking van hun gegevens en met de uitoefening van hun rechten. De DPO ziet hoofdzakelijk toe op de eerlijke en wettelijke verwerking van de persoonsgegevens. De DPO dient zijn taak uit te voeren met de nodige onafhankelijkheid die van hem vereist is.
4. Sancties
De GDRP geeft de nationale toezichthouder, de Privacy Commissie in België, de mogelijkheid om administratieve boetes tot 20.000.000,00 EUR of 4 % procent van de totale jaaromzet op te leggen.
Dergelijke geldboetes zijn hallucinant. Het is daarom belangrijk dat U uw bedrijfsvoering zeker afstemt op de GDPR regelgeving.
In ons seminarie van 14 december wordt de regelgeving uitgebreid toegelicht. Dit seminarie is spijtig genoeg volledig volzet. Hou onze website of LinkedIn-pagina zeker in het oog indien U op de hoogte wil blijven van komende seminaries.
Is uw onderneming nog niet klaar voor de GDPR regelgeving? Contacteer ons voor verder advies!
01/12/2017
Vanaf 25 mei 2018 worden er nieuwe privacyregels van kracht, dewelke een grote impact zullen hebben op bijna alle ondernemingen, ook op die van U!
Elke onderneming die persoonsgegevens van EU-burgers verzamelt of verwerkt, zal vanaf die datum haar bedrijfsvoering moeten afstemmen op deze nieuwe privacyregels.
De nieuwe regels leggen een grote verantwoordelijkheid op de ondernemingen: elke onderneming wordt zelf verantwoordelijk voor de naleving van de nieuwe privacyregels en zal dat ook ten allen tijde moeten kunnen aantonen. Bij niet-naleving riskeert U een boete die kan oplopen tot 4% van Uw jaarlijkse omzet!
In deze nieuwsbrief wordt de nieuwe regelgeving in een notendop uitgelegd.
1. Toepassingsgebied
Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon dient de wettelijke verplichtingen en principes van de GDPR na te leven indien zij aan persoonsverwerking doet.
De nieuwe regelgeving is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking, alsmede op de verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
Het kernbegrip hierbij is ‘verwerking’:
“een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens”
Als onderneming bent U zich vaak niet bewust van het feit dat er dagelijks persoonsgegevens worden verwerkt: de werknemersadministratie, het versturen van nieuwsbrieven, het bijhouden van een klantenbestand, …
2. Algemene beginselen
A. Rechtmatig, behoorlijk en transparant
De persoonsgegevens moeten verwerkt worden op een wijze die ten aanzien van de betrokkene rechtmatig, behoorlijk en transparant is.
De verwerking is enkel rechtmatig indien ze aan ten minste één van onderstaande voorwaarden voldoet:
De toestemming moet gebeuren door middel van een verklaring of een ‘ondubbelzinnige actieve handeling’, dit is bijvoorbeeld een vakje aanduiden, handtekenen, etc.
Indien de verwerking berust op toestemming, moet de ‘verwerkingsverantwoordelijke’ kunnen aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven.
B. Rechten van de betrokkene
(i) Transparantie
De betrokkene moet op een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm de nodige informatie kunnen ontvangen omtrent de gegevensverwerking.
Het moet met andere woorden voor individuen duidelijk zijn dat hun gegevens ingezameld, gebruikt, geraadpleegd of anders verwerkt worden.
(ii) Informatie en toegang tot de persoonsgegevens
Wanneer de persoonsgegevens bij de betrokkene zelf (of een derde) worden verzameld, dient de betrokkene geïnformeerd te worden van een aantal zaken zoals de identiteit en de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke, het doel waarvoor de gegevens opgevraagd worden, etc.
(iii) Recht op inzage
De betrokkene heeft tevens het recht om duidelijkheid te verkrijgen over het al dan niet verwerken van zijn persoonsgegevens en wanneer dit het geval is, om inzage te verkrijgen van die persoonsgegevens en een aantal andere zaken.
(iv) Rectificatie en wissing van gegevens
De gegevens moeten juist zijn en indien nodig worden bijgewerkt. De betrokkene heeft het recht om onmiddellijk rechtzetting of vervollediging van onvolledige of onjuiste persoonsgegevens te vragen.
Daarnaast kan steeds om de gegevenswissing gevraagd worden, dit is het recht om ‘vergeten’ te worden.
De gegevensverantwoordelijke is in een aantal gevallen verplicht om de persoonsgegevens te wissen. Dit is bijvoorbeeld het geval indien de gegevens niet langer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld, wanneer de toestemming door de betrokkene wordt ingetrokken en er geen andere rechtsgrond voor de verwerking aanwezig is, de persoonsgegevens onrechtmatig verwerkt zijn, etc.
Bovendien heeft elke verwerkingsverantwoordelijke de plicht om de betrokkene op de hoogte te brengen van elke wijziging of wissing, tenzij dit onmogelijk blijkt te zijn of onevenredig veel inspanning vergt.
(v) Integriteit en vertrouwelijkheid
De persoonsgegevens van de betrokkene moeten worden verwerkt met de garantie dat zij door een deugdelijk veiligheidsniveau worden beschermd. De verwerkingsverantwoordelijke moet daarbij gebruik maken van de passende technische en organisatorische maatregelen.
De bedrijfsvoering moet hier met andere woorden ook op afgestemd worden.
(vi) Doeleinde
De verwerkingsverantwoordelijke mag enkel persoonsgegevens opvragen voor een welbepaald, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigd doeleinde. De persoonsgegevens mogen niet worden verwerkt voor een ander doeleinde dat hiermee onverenigbaar is.
(vii) Bezwaar
De betrokkene moet het recht hebben om bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens. In dit geval mogen de persoonsgegevens niet meer voor de aangegeven doeleinden worden verwerkt.
3. DPO
In grote organisaties moet een Data Protection Officer (DPO) aangesteld worden.
Betrokkenen kunnen met de DPO contact opnemen over alle aangelegenheden die verband houden met de verwerking van hun gegevens en met de uitoefening van hun rechten. De DPO ziet hoofdzakelijk toe op de eerlijke en wettelijke verwerking van de persoonsgegevens. De DPO dient zijn taak uit te voeren met de nodige onafhankelijkheid die van hem vereist is.
4. Sancties
De GDRP geeft de nationale toezichthouder, de Privacy Commissie in België, de mogelijkheid om administratieve boetes tot 20.000.000,00 EUR of 4 % procent van de totale jaaromzet op te leggen.
Dergelijke geldboetes zijn hallucinant. Het is daarom belangrijk dat U uw bedrijfsvoering zeker afstemt op de GDPR regelgeving.
In ons seminarie van 14 december wordt de regelgeving uitgebreid toegelicht. Dit seminarie is spijtig genoeg volledig volzet. Hou onze website of LinkedIn-pagina zeker in het oog indien U op de hoogte wil blijven van komende seminaries.
Is uw onderneming nog niet klaar voor de GDPR regelgeving? Contacteer ons voor verder advies!
Ockier Advocaten | Beneluxpark 24, 8500 Kortrijk | T 056 25 60 60 | info@ockier-advocaten.be
BTW BE0452 031 480 | Bank: BE97 4665 5551 3149 | Derden: BE58 4665 5551 6179
© 2024 Ockier Advocaten | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Witwasregelgeving | design: adfun.be
Ockier Advocaten | Beneluxpark 24, 8500 Kortrijk | T 056 25 60 60 | info@ockier-advocaten.be
BTW BE0452 031 480 | Bank: BE97 4665 5551 3149 | Derden: BE58 4665 5551 6179
© 2024 Ockier Advocaten | Algemene voorwaarden | Witwasregelgeving | design: adfun.be