
02/12/2025
Op 1 december 2025 trad het Decreet Modernisering MER in Vlaanderen in werking. Dit decreet brengt ingrijpende wijzigingen in de manier waarop milieueffectrapportage (MER) wordt toegepast binnen vergunningsprocedures. De bedoeling is om tot duidelijkere, snellere en meer digitale milieueffectenrapportering te komen.
De ontheffingsmogelijkheid verdwijnt
De opvallendste wijziging is dat de ontheffingsoptie van de project-MER-plicht verdwijnt. Onder de oude regelgeving was het mogelijk om een ontheffing van de MER-plicht aan te vragen voor projecten in bijlage II van het project-MER-besluit, mits motivering dat een volledige MER niet nodig was.
Voortaan vormen de overblijvende twee bijlagen een eenvoudiger ecosysteem:
Snellere screeningsprocedure
De MER-screeningsnota vervelt op 1 december tot de MER-screening. Deze vernieuwing zorgt ervoor dat het sneller duidelijk wordt of een volwaardige MER vereist is. Dit is het geval wanneer uit de screening blijkt dat aanzienlijke milieueffecten mogelijk zijn. Zo weet u als aanvrager sneller waar u aan toe bent.
Digitalisering
De Vlaamse regering introduceert nieuwe digitale hulpmiddelen voor aanvragers.
Er komt een vernieuwd MER-platform, al zal dat nog niet op 1 december beschikbaar zijn. In afwachting van dit nieuwe platform, kunnen nieuwe aanmeldingen vanaf 1 december ingediend worden via een tijdelijke module op de website van het Departement Omgeving.
Het Vlaams Expertisecentrum MER
Een nieuw expertisecentrum ziet het levenslicht. Dit Vlaams Expertisecentrum MER (VECM) is opgericht als een multidisciplinair, onafhankelijk en gedegen expertisecentrum dat advies verleent en informatie verstrekt. Het verplichtend karakter van de richtlijnenboeken verdwijnt. In plaats daarvan komt het gloednieuwe expertisecentrum met handleidingen en guidances die ondersteunend bedoeld zijn. Het expertisecentrum zal haar kennis ontsluiten via een interactief platform.
Gedeeld eigenaarschap
De Vlaamse regering wil kwaliteit waarborgen door te vertrekken vanuit gedeeld eigenaarschap, waarin meerdere actoren de verantwoordelijkheid dragen tijdens de procedure. Zo wordt de initiatiefnemer samen met de erkende MER-coördinator verantwoordelijk voor de scoping. Zij moeten ervoor zorgen dat de nodige adviezen gevraagd worden over het scopingsvoorstel. Dit verlicht de werkdruk bij de bevoegde overheid en de MER-coördinator/-deskundigen, die de adviezen ook moeten verwerken.
Overgangsbepalingen
Project-MER-aanmeldingen vóór 1 december 2025 verlopen volgens de oude regels. Aanmeldingen na die datum vallen onder het nieuwe systeem. Lopende ontheffingsprocedures mogen nog worden afgerond.
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact op met ons kantoor voor een consultatie. Ockier & Partners Advocaten (part of Moore Law) verleent deskundig juridisch advies en beschikt op het gebied van aanbestedingsrecht, vastgoedrecht, omgevings- en ondernemingsrecht ruime expertise.
geschreven door meester Anaïs Vanassche

02/12/2025
Op 1 december 2025 trad het Decreet Modernisering MER in Vlaanderen in werking. Dit decreet brengt ingrijpende wijzigingen in de manier waarop milieueffectrapportage (MER) wordt toegepast binnen vergunningsprocedures. De bedoeling is om tot duidelijkere, snellere en meer digitale milieueffectenrapportering te komen.
De ontheffingsmogelijkheid verdwijnt
De opvallendste wijziging is dat de ontheffingsoptie van de project-MER-plicht verdwijnt. Onder de oude regelgeving was het mogelijk om een ontheffing van de MER-plicht aan te vragen voor projecten in bijlage II van het project-MER-besluit, mits motivering dat een volledige MER niet nodig was.
Voortaan vormen de overblijvende twee bijlagen een eenvoudiger ecosysteem:
Snellere screeningsprocedure
De MER-screeningsnota vervelt op 1 december tot de MER-screening. Deze vernieuwing zorgt ervoor dat het sneller duidelijk wordt of een volwaardige MER vereist is. Dit is het geval wanneer uit de screening blijkt dat aanzienlijke milieueffecten mogelijk zijn. Zo weet u als aanvrager sneller waar u aan toe bent.
Digitalisering
De Vlaamse regering introduceert nieuwe digitale hulpmiddelen voor aanvragers.
Er komt een vernieuwd MER-platform, al zal dat nog niet op 1 december beschikbaar zijn. In afwachting van dit nieuwe platform, kunnen nieuwe aanmeldingen vanaf 1 december ingediend worden via een tijdelijke module op de website van het Departement Omgeving.
Het Vlaams Expertisecentrum MER
Een nieuw expertisecentrum ziet het levenslicht. Dit Vlaams Expertisecentrum MER (VECM) is opgericht als een multidisciplinair, onafhankelijk en gedegen expertisecentrum dat advies verleent en informatie verstrekt. Het verplichtend karakter van de richtlijnenboeken verdwijnt. In plaats daarvan komt het gloednieuwe expertisecentrum met handleidingen en guidances die ondersteunend bedoeld zijn. Het expertisecentrum zal haar kennis ontsluiten via een interactief platform.
Gedeeld eigenaarschap
De Vlaamse regering wil kwaliteit waarborgen door te vertrekken vanuit gedeeld eigenaarschap, waarin meerdere actoren de verantwoordelijkheid dragen tijdens de procedure. Zo wordt de initiatiefnemer samen met de erkende MER-coördinator verantwoordelijk voor de scoping. Zij moeten ervoor zorgen dat de nodige adviezen gevraagd worden over het scopingsvoorstel. Dit verlicht de werkdruk bij de bevoegde overheid en de MER-coördinator/-deskundigen, die de adviezen ook moeten verwerken.
Overgangsbepalingen
Project-MER-aanmeldingen vóór 1 december 2025 verlopen volgens de oude regels. Aanmeldingen na die datum vallen onder het nieuwe systeem. Lopende ontheffingsprocedures mogen nog worden afgerond.
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact op met ons kantoor voor een consultatie. Ockier & Partners Advocaten (part of Moore Law) verleent deskundig juridisch advies en beschikt op het gebied van aanbestedingsrecht, vastgoedrecht, omgevings- en ondernemingsrecht ruime expertise.
geschreven door meester Anaïs Vanassche

02/12/2025
Op 1 december 2025 trad het Decreet Modernisering MER in Vlaanderen in werking. Dit decreet brengt ingrijpende wijzigingen in de manier waarop milieueffectrapportage (MER) wordt toegepast binnen vergunningsprocedures. De bedoeling is om tot duidelijkere, snellere en meer digitale milieueffectenrapportering te komen.
De ontheffingsmogelijkheid verdwijnt
De opvallendste wijziging is dat de ontheffingsoptie van de project-MER-plicht verdwijnt. Onder de oude regelgeving was het mogelijk om een ontheffing van de MER-plicht aan te vragen voor projecten in bijlage II van het project-MER-besluit, mits motivering dat een volledige MER niet nodig was.
Voortaan vormen de overblijvende twee bijlagen een eenvoudiger ecosysteem:
Snellere screeningsprocedure
De MER-screeningsnota vervelt op 1 december tot de MER-screening. Deze vernieuwing zorgt ervoor dat het sneller duidelijk wordt of een volwaardige MER vereist is. Dit is het geval wanneer uit de screening blijkt dat aanzienlijke milieueffecten mogelijk zijn. Zo weet u als aanvrager sneller waar u aan toe bent.
Digitalisering
De Vlaamse regering introduceert nieuwe digitale hulpmiddelen voor aanvragers.
Er komt een vernieuwd MER-platform, al zal dat nog niet op 1 december beschikbaar zijn. In afwachting van dit nieuwe platform, kunnen nieuwe aanmeldingen vanaf 1 december ingediend worden via een tijdelijke module op de website van het Departement Omgeving.
Het Vlaams Expertisecentrum MER
Een nieuw expertisecentrum ziet het levenslicht. Dit Vlaams Expertisecentrum MER (VECM) is opgericht als een multidisciplinair, onafhankelijk en gedegen expertisecentrum dat advies verleent en informatie verstrekt. Het verplichtend karakter van de richtlijnenboeken verdwijnt. In plaats daarvan komt het gloednieuwe expertisecentrum met handleidingen en guidances die ondersteunend bedoeld zijn. Het expertisecentrum zal haar kennis ontsluiten via een interactief platform.
Gedeeld eigenaarschap
De Vlaamse regering wil kwaliteit waarborgen door te vertrekken vanuit gedeeld eigenaarschap, waarin meerdere actoren de verantwoordelijkheid dragen tijdens de procedure. Zo wordt de initiatiefnemer samen met de erkende MER-coördinator verantwoordelijk voor de scoping. Zij moeten ervoor zorgen dat de nodige adviezen gevraagd worden over het scopingsvoorstel. Dit verlicht de werkdruk bij de bevoegde overheid en de MER-coördinator/-deskundigen, die de adviezen ook moeten verwerken.
Overgangsbepalingen
Project-MER-aanmeldingen vóór 1 december 2025 verlopen volgens de oude regels. Aanmeldingen na die datum vallen onder het nieuwe systeem. Lopende ontheffingsprocedures mogen nog worden afgerond.
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact op met ons kantoor voor een consultatie. Ockier & Partners Advocaten (part of Moore Law) verleent deskundig juridisch advies en beschikt op het gebied van aanbestedingsrecht, vastgoedrecht, omgevings- en ondernemingsrecht ruime expertise.
geschreven door meester Anaïs Vanassche
Ockier Advocaten | Beneluxpark 24, 8500 Kortrijk | T 056 25 60 60 | info_ockier@moore.be 
BTW BE0452 031 480 | Bank: BE97 4665 5551 3149 | Derden: BE58 4665 5551 6179
© 2025 Ockier Advocaten | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Witwasregelgeving | design: adfun.be
Ockier Advocaten | Beneluxpark 24, 8500 Kortrijk | T 056 25 60 60 | info_ockier@moore.be 
BTW BE0452 031 480 | Bank: BE97 4665 5551 3149 | Derden: BE58 4665 5551 6179
© 2025 Ockier Advocaten | Algemene voorwaarden | Witwasregelgeving | design: adfun.be